Streamovanie hier - máme sa na čo tešiť?

Ako to funguje

Najprv si povedzme, čo vlastne ono cloudové streamovanie hier, o ktorom sa hovorí ako o možnej budúcnosti pre všetky herné systémy, znamená. Jedná sa o klasický princíp vysielača a prijímača. Poskytovateľ hry vlastný výkonný server, na ktorom sa hra na hráčov povel spustí a jej obraz aj zvuk sa cez internet vysiela do hráčovho prijímacieho zariadenia, ktorým môže byť napríklad počítač, konzola novej generácie alebo len obrazovka s chytrou prijímacie krabičkou a herným ovládačom. Užívateľ teda nepotrebuje nijako výrazne výkonné zariadenie, aby si zahral, pretože všetka "špinavá práca" je vykonávaná na serveri. Bez čoho sa však tento systém nezaobíde je rýchle a stabilné pripojenie k internetu.

Predstava herného systému, na ktorom rozbehnete každú novú hru, je lákavá. Žiadne čakanie, než sa hra stiahne, žiadne fronty v obchodoch - proste si predplatíte danú streamovacie službu a hráte. Internetom prenášané hry nevyžadujú takmer žiadne miesto na disku, ani výkonné vnútornosti. Navyše ak by ste o herné zariadenie nejakým spôsobom prišli, všetok obsah zostáva nedotknutý. Vzhľadom k tomu, že sa tohto nápadu postupne chytajú ďalšie a ďalšie spoločnosti, ktoré vládnu hernému trhu, nebola by v prípade hromadného prechodu na tento systém o výber hier núdze. Ďalšou veľkou výhodou cloudového streamovanie je možnosť hrať s rovnakým profilom na niekoľkých rôznych zariadeniach - doma pri televízii, v trambus na mobile aj u kamaráta na notebooku, stále to budete vy a váš postup.

konkrétne mená

Zatiaľ sme písali o streamovacích službách v budúcom čase, však týmto spôsobom si hráči vo svete môžu krátiť chvíle už dnes, a to napríklad cez servery PlayStation Now alebo nVidia GeForce Now. Google nedávno predstavil svoj vlastný projekt Štádiá, ktorý okrem vyššie spomínaných výhod bude navyše plne prepojený s Youtube, a to nielen tak, že budete môcť v reálnom čase streamovať svoje hranie, ale aj naopak - pomocou tlačidla u videa budete môcť začať hru rovno hrať. Štádia tiež bude mať svoj vlastný ovládač, ktorý má byť samostatne pripojený k serveru Google, čím by sa mala znížiť doba odozvy hry. Na tomto ovládači sa bude nachádzať tlačidlo pre okamžité začatie streamu na Youtube v najvyššej kvalite, za ktorú ručí Google, nie vaše vybavenie. Je isté, že sa do konkurenčného boja zapoja všetky známe spoločnosti, ako napríklad Microsoft a Amazon a určite aj veľa nových, ktoré možno zaujímavo zamiešajú kartami. Čím sa dostávame k ďalšej časti článku ...

Dobré stránky a výhody projektu sme už vychválili dostatočne. K objektívnemu názoru je však dôležité prebrať aj niektoré nepriaznivé náznaky a obavy. Čo asi napadne každého ako prvá možná komplikácia, je onen vytúžený rýchly a stabilný internet, ktorého sa nie každému dostáva. Výpadky siete, nespoľahliví poskytovatelia alebo napríklad nepriaznivé umiestnenie domácnosti sú v našej krajine nanešťastie stále realitou. Dúfajme, že "bude lepšie". Ďalej sa tu ponúka otázka exkluzivity hier. Už dnes sa samozrejme musíme rozhodovať, či zaobstarať Xbox, PlayStation, Nintendo či PC, však tieto štyri hlavné možnosti sa môže náhodne rozvetviť na podstatne väčší počet rôznych poskytovateľov, z ktorých si budeme musieť vyberať, či platiť ich niekoľko zároveň a neustále medzi nimi prepínať . A to nehovoríme o samotnej podpore nášho regiónu - pre koho bude SR dostatočne lukratívnym zákazníkom a pre koho nie? K tomu slovu "podpora" ... Ono samo o sebe znie pozitívne, ale predstavme si napríklad situáciu, keď si Karel Vomáčka chce v roku 2030 znovu zahrať starú dobrú FIFU 24, ktorú má zakúpenú v rámci niektorej z predplatených streamovacích služieb. Keď tu zrazu ... "Tento titul už nie je podporovaný." Hráčov, ktorí sa radi vracajú k starým dobrým hrám svojej mladosti je obrovský počet. Dúfajme, že sa k nim budúcej potenciálnej streamovacie spoločnosti neotočí chrbtom a umožní im pokiaľ možno neobmedzený výber titulov.

Staré dobré "musí sa to urobiť poriadne"

Ako platí u všetkého tu na Zemi, ten najlepší nápad môže byť svojím prevedením ešte vylepšený, ale aj pochovaný. Nechajme pre teraz stranou, ako na tento systém asi zareagujú piráti. Čím viac hráčov bude mať prístup k rýchlemu internetu, tým väčšia je šanca, že sa streamovanie hier ujme. Priaznivci starých hier a súčasných herných systémov aj zaprisahaní odporcovia konštantného pripojenie k internetu pri singleplayerových hrách môžu zostať v pokoji, ak streamovanie hier zostane možností, nie nutnosťou. Ak sa vývojárom podarí zabezpečiť spoľahlivosť a stabilitu systému, podporu mnohých regiónov a veľký výber hier, máme sa na čo tešiť. Je to vôbec možné? A koľko to asi bude stáť? Bude streamovacie zariadení a časovo obmedzené predplatné dostatočne cenovo výhodné, aby hráčska komunita presedlala z doterajšieho systému?

... to všetko sa dozvieme v budúcom, ehm, destiláty.

Pre Konzoly a Hry napísal David Karel

Záruka24 mesiacov
Streamovanie hier - máme sa na čo tešiť?
Vytvorené13. 6. 2019
/*